søndag 15. oktober 2017

Ny og ubesudlet Joystick (QuickShot VII)

Mulig denne ikke er en den nyheten som det føles som, men så er det sånn følelser er... De føles viktige, selv om de kun er viktige for oss. Det jeg jabber ukontrollert om i denne sammenhengen er at jeg har fått en ny Joystick til min Commodore 64, eller selvsagt også Amiga om jeg kobler den til der.

Strengt tatt fulgte det med to Joystick-er da vi fikk vår brukte Commodore 64 på slutten av 80-tallet, og det fulgte med en brukt Joystick nå når jeg nylig kjøpte min Commodore 64G. Forskjellen er at denne er helt ny, i original forpakning og fullstendig ubesudlet av fremmede hender!

Har ingen anelse om den faktisk er fra 1985, i så fall burde man sikkert kaste en hel haug med Back to the Future referanser inn her. Kan man motstå fristelsen?

Uansett, opp med pakningen! Nøler selvsagt litt i og med at man har et snev av samle-manien i meg, men en Joystick i original forpakning uten at noen har gledet seg over å beføle den føles nesten feil etter så mange år. Antar det ville være mer feil å overlate den gleden til andre, det er tross alt første gangen og denne gangen er det på tide at det meg!


Usikkerhet rundt hvordan denne greia er ment å skulle fungere er absolutt naturlig; jeg mener, den er formet som en walkie talkie av typen man hadde montert på biler... i alle fall på amerikanske filmer. I og med at jeg ikke har erfaring med denne typen innretning så var det strengt tatt ikke mitt første innfall, det var mer at den minte i utgangspunktet om noe man skulle bruke for å stemme i et TV-publikum. Ikke brukt slike heller, så... det er en litt snål gamepad som skal holdes omtrent sånn:


Den røde biten er mer eller mindre en tidlig utgave av retningsstyringen man finner på de senere gamepad-ene fra konsollene, bare at denne selvsagt har vært utviklet uten fordelen av å ha sett slike ting før og enda ikke er sikker på hvordan det skal gjøres. For hva den er så er den ganske nøyaktig når den etterhvert begynner å fungere...

Når det kommer til funksjonen så var jeg usikker på om jeg var nødt til å sjekke hvorvidt 90 dagers garantien på pakken fortsatt gjaldt, da den nektet å la meg styre noe nedover; et kraftig handikap i hvilket som helst spill. Jeg testet den ut først på min Amiga 1200 med spillet Speedball 2, rett og slett fordi det var det jeg hadde lyst til å prøve, og uten mulighet til å springe nedover så taper man brutalt. Etter noen minutter med bruk så ser det ut til at alle retninger fungerer, kan bare anta at 25 år uten noe som helst av bruk har fått deler av mikroswitchene på innsiden til å stivne.

Var egentlig ikke forberedt på å like denne, men det er definitivt en av de tingene som vokser på deg. En av de tingene jeg ikke likte var at alle knapper alltid er auto-fire, en absolutt fordel i scrolling shooters med uendelig ammunisjon og et mareritt der den er begrenset så er ikke alle spill der man kan bruke den. Har ikke skrudd opp og sjekket innmaten enda, men med tanke på teknologi-nivået for tiden så burde det være mulig å "reparere" dette hvis man ville hardt nok.

Den absolutt viktigste grunnen til å kjøpe den før de forsvinner for alltid? Utover det faktumet at den er ny og absolutt helt ubesudlet av fremmede hender, er lukten! OK, jeg vet at det høres absolutt helt sinnsvakt ut, men det må bare prøves. Hvis du har mange positive minner fra denne tiden, så er det noe absolutt spesielt med lukten av helt ny elektronikk som jeg ikke kan huske siden inntil jeg åpnet denne esken.

Fant min på ebay og det kan tyde på at noen har funnet en kartong av disse på et gammelt lager, så det er gode muligheter for å få fatt i en av dem for en rimelig penge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar