lørdag 15. april 2017

Vårt forhold til elektronikk

Den siste tiden har jeg sett en del på elektronikk, mer spesifikt på hvordan slike ting fungerer. Når var sistgang du gjorde et forsøk på å reparere en elektronisk duppeditt? ... og da mener jeg å faktisk det å reparere den fysisk, ikke slik som i å finne ut av hvilken meny man var innom da man foretok det teite valget om å teste hvordan telefonen ville sett ut med kinesisk tekst. Det vil si skru den opp, finne ut hva hver av brikkene, de stripete blå greiene og de svarte dingsene i det hele var ment å skulle gjøre før en av dem sluttet med det.
Duppeditt A festet på dippeditt B, ikke helt riktig skrudd sammen.
Det man gjør i dag er å kaste hele greia, i korrekt resirkuleringsboks - dersom naturen kom heldig ut. Jeg gjør det, du gjør det og alle jeg kjenner gjør det. Så, hvor mye av det vi er avhengig av i dag er vi i stand til å reparere dersom man ikke fått tak i en ny? Ikke spesielt mye.

Hvorfor?

Skulle man over-generalisere seg ned til to argumenter for at det er blitt slik, så må man nesten starte med den teknologiske utviklingen som allerede har skjedd i løpet av min levetid - den har tatt oss fra en verden med datamaskiner som gjorde det vi trengte til forskjell fra dagens datamaskiner som knapt nok gjør det vi trenger av den.

Definisjonen av hva vi trenger er vel det som har endret seg mest, underveis har livene våre har blitt utrolig mer kompliserte - paradoksalt har samtidig alt både krympet og samtidig blitt utrolig mye større! Alt foregår nå i en skala der vi ikke lenger har muligheten til å sette oss inn i alt dette, vi har hverken tid eller bakgrunnskunnskapen til at dette er gjennomførbart. For det meste må vi bare ta til takke med å forme en overordnet formening av hva noe er ment å gjøre.

Den andre grunnen er rett og slett det at du ikke er ment å skulle reparere noe som helst, du er ment å gå på butikken og kjøpe deg en ny! På 80-tallet fulgte det med en Service-manual, den viste hvordan ting hengte sammen og hvordan man skulle gjenkjenne de vanligste feilkildene. I dag får du ikke tegningene, du får knapt nok en brukerveiledning - feilen som oppstår vil ofte være en svakhet som er ment å dukke opp over tid, gjerne en periode etter at garantien har utløpt.
Nesten, bare litt synd med den magiske boksen nede til høyre.

Konklusjon

Konklusjonen vi ender opp med er at det å ha oversikten over hvordan noe henger sammen nå er en karriere, mens det å vite hvordan noe fungerer på et grunnleggende nivå er blitt en hobby forbeholdt oss sære skruer.

Er dette den endelige konklusjonen alle andre uttalelser skal faktasjekkes opp mot? Overhodet ikke. Og, du burde vite bedre enn å stole på noe en tilfeldig person har skrevet på en blogg.

Klokken sier at det er sengetid!

Erfaringer med Wish.com

Skrev tidligere et innlegg om handel av rimelige varer med opphav i Kina, men den ble i kjent stil såpass lang at jeg måtte se meg nødt til å dele den opp i flere deler. Omtalt her er nettbutikken Wish.com.

Wish.com

Har ikke handlet så veldig mye herfra da de er relativt ny på markedet og inntil nylig foregikk alt av handel utelukkende via mobil-appen deres. For å være helt ærlig så trodde jeg hele greia var en svindel ettersom prisene virket litt for lave til å være helt realistisk, men ble etter hvert tvunget til å gjøre et forsøk på handel herfra ettersom det var enkelte ting jeg ikke fant noen annen plass.

I likhet med AliExpress så er dette et nettsted der du i realiteten handler fra en hel haug med småbedrifter så kontrollen på hva som selges er ikke all verden, de er inntil en viss grad nødt til å stole på bedriftene de samarbeider med. Uansett finner du hva enn du måtte ønske her, bare ikke melk og brød og sånt.

Av 5 produkter kjøpt herfra var 2 av dem forfalskninger som jeg ikke kunne bruke til noe, men så var dette vel å merke tilfeller der jeg egentlig burde vite bedre (noen ganger er det en altfor god deal). Fikk enkelt refundert pengene ved å kontakte kundesenteret, klikk på "kontakt support" direkte fra ordrehistorikken og er det bare å tegne og forklare hva som er galt så ordner det seg.

Kundesenteret jeg var i kontakt med var enten fra Norge, eller så skriver de over middels godt Norsk så er man litt yggen på å handle fra utlandet virker dette som det beste av to verdener. Betaling utføres via Klarna, ønsker man ikke å gi dem kredittkortet så kan man isteden betale med faktura uten at dette koster noe ekstra (14 dager betalingsfrist så her må du enten betale og få refundert senere dersom noe går galt i leveransen, eller gi beskjed før fristen går ut).

Må nevnes at mobil-appen er noe av det mest masete rotet jeg har vært borti, så enten må man avinstallere denne og handle på PC-en eller grave i menyene for å fjerne konstante meldinger om rabatt ditt og rabatt datt. Utover det, så virker dette som en rimelig trygg plass å handle - kreditt-kortet ditt er trygt selv om det får noe slitasje underveis, og med et Norsk kundesenter å klage til så er man ikke redd for å betale for forfalskninger heller.

Erfaringer med DealExtreme (dx.com)

Skrev tidligere et innlegg om handel av rimelige varer med opphav i Kina, men den ble i kjent stil såpass lang at jeg måtte se meg nødt til å dele den opp i flere deler. Omtalt her er nettbutikken DealExtreme (dx.com).

DealExtreme.com

DealExtreme, heretter DX, er en litt mer tradisjonell nettbutikk ved at du handler direkte fra dem så her er det litt mer kvalitetskontroll inne i bildet. Blant de 30-40 produktene jeg har handlet her opp gjennom årene har jeg aldri opplevd problemer, kjøper man tekniske komponenter vil gjerne DX også ha sørget for at grunnleggende dokumentasjon er tilgjengelig på Engelsk. Her betaler du ikke porto og alt er oppgitt i Norsk valuta, så du har oversikten når du nærmer deg 350 kroners-grensen og havner du over så deler du bare opp leveransen i flere ordrer.

DX har også tilgjengelig en del av varene sine på lagre i Europa og disse bli levert langt raskere sammenlignet med å få dem sendt fra Kina, men det er en fordel du betaler for i økte priser.


Erfaringer med AliExpress.com

Skrev tidligere et innlegg om handel av rimelige varer med opphav i Kina, men den ble i kjent stil såpass lang at jeg måtte se meg nødt til å dele den opp i flere deler. Omtalt her er nettbutikken AliExpress.com.

AliExpress.com

Nettstedet lar deg handle alt mellom himmel og jord, så her vil det ikke være produktivt å begynne å nevne kategorier utover at veldig lite du finner her kommer til å være produsert i vesten. Styrken her er at du handler fra tusenvis av små-butikker der alle konkurrerer i å gi deg den beste prisen, som oftest med gratis levering.

Har sikkert handlet noe slikt som 150 varer fra nettsiden, 50 av dem fortsatt i postsystemet en eller annen plass. Handler man for småtterier når det kommer til elektronikk, så kan man ikke forvente at alt fungerer 100% 100% av tiden (så ligg unna det meste som plugger inn i veggen) og det er der muligheten for refusjon kommer inn. Har hatt 3 slike tilfeller så langt, jeg er en relativt kjip jævel så da må man regne med litt svinn - i alle tilfellene har AliExpress refundert kjøpesummen til tross for at ikke selgeren har vært like motivert i alle tilfellene. De fleste jeg har handlet hos vil gjerne markere ned verdiantydningen på pakken samt markerer den som gave, dermed er 350 kroners-grensen sjeldent et problem.  

Dersom du er i faresonen for å handle mer enn du trenger og ofte, så anbefaler jeg å ligge unna mobil-appen ettersom den ofte gir noen prosent ekstra i rabatt - den er også mye enklere i bruk. Verdt å nevne er at de har sin egen versjon av PayPal, AliPay - denne håndterer kundebetaling for rundt 500 000 kinesiske bedrifter så de virker rimelig solid på det de gjør.

The Chinese Connection

(Kilde: Shenzhen, Kina)
Har handlet en del ting fra Kina, mer eller mindre på grunn av at det fungerer rimelig enkelt og greit. Nesten litt for enkelt til tider, men det er vel sånn man ender opp med pakkehaugen slik den vist til høyre her - og det på en helt ordinær onsdag (skamfullt nok har det vært et verre tilfelle)! Tenkte at jeg i den sammenheng skulle notere ned noen ord i forhold til erfaringene mine med ulike nettbutikker.

Grunnleggende netthandelvett

Man må man nesten starte med noen grunnregler når det kommer til netthandel, så her er de jeg kom på i farten:
  1. Aldri gi noen detaljer om kreditt-kortet ditt over e-post eller chat, knapt nok til direkte på nettsiden du handler på med mindre det ikke er annet alternativ (PayPal vil alltid være å foretrekke). Mange ganger vil du få levert varene fra en annen bedrift enn nettbutikken der du handlet varene - det er helt vanlig, men får du problemer bør du alltid kommunisere via nettbutikken der du handlet for å unngå problemer.

  2. Handle på steder du har hørt om tidligere, helst fra bekjente med direkte erfaring eller referanser du vet ikke har noe forhold til plassen. Svindelsider har ofte tilhørende nettsteder med et annet navn der tilsynelatende "ekte" personer skriver om hvor fornøyde de er med produktene (disse selger som oftest helsekost og/eller den nyeste kuren på alt fra kjedsomhet til kreft).

  3. Vær tålmodig! Post fra utlandet tar overraskende lang tid - en pakke fra sendt fra Kina vil i gjennomsnitt ta 30 - 50 arbeidsdager før de havner i postkassen din. Skal ikke bare skylde på postsystemet i Kina her, pakkesporing har til tider inkludert opptil 14 dager på innkommende sortering her i Norge.

  4. Du vil før eller siden motta forfalskninger, erfare at ting forsvinner i posten samt oppleve at postbilen tilsynelatende må ha rygget over pakken en tre-fire ganger. En netthandel med respekt for seg selv vil returnere det du betalte gitt at du opptrer respektfullt og dokumenterer hva som er galt (gjerne med et bilde, det at vi kommuniserer i Norwenglish og de svarer i Chinglish er ikke alltid lett så lett). Både MasterCard og PayPal kan refundere beløpet for deg på samme måte, men sistnevnte vil nok være den enklest.

Let's do some shopping!

Med alt det ute av verden, så la oss se på noen av alternativene for digital shopping i det kinesiske markedet... i egne separate innlegg ettersom jeg ikke klarte å komme til poenget før nå:

fredag 7. april 2017

Myk på utsiden, men hard på innsiden!

(Kilde: postkassen)
Vet ikke om noen la merke til det, men samtidig (+/- noen dager) som at jeg la ut det forrige innlegget så endret jeg strukturen på bloggen. I all hovedsak for å dele den inn i to separate sider, en for de mykere delene av livet (mitt) og en seksjon for de hardere delene av livet.

Den mykere siden vil fokusere på alle de touchy-feely greiene jeg har skrevet om tidligere, med andre ord alt om følelser, bearbeidelse og nevnte følelser og alt sånt vi menn ikke har lov til å ha noe forhold til. Vel, tøffe menn leser sånt også - vi bare hopper over på Wikipedia-artikler om båtmotorer og slikt når noen ser på. Vi leser overhodet ikke skremmende eksakte beskrivelser av oss selv slik som denne (sett bort fra den biten om å føle seg som et egg).

Den hardere siden har mye å kompensere for, med alle de touchy-feely greiene i historikken så må man brette opp ermene og sørge for å inn i alle fall et innlegg om bilmotorer. Kan nesten ingenting om dem, så tror jeg heller må fokusere på gledene ved harde pakker isteden... Hvis du nettopp fniste av det, så er definitivt dette området du skal holde deg innenfor. Uansett, her snakker vi om pakker til jul, geburtsdag og pakker fordi at det er onsdag og jeg bare måtte ha den.

Forsiden vil som tidligere, og som normalt det er på blogger, selvsagt inkludere alt som jeg måtte føle for å trykke publisér på.

torsdag 6. april 2017

Back in Black (Not the Album)

Har latt bloggen ligge en god stund, forrige innlegg var vel den 11. mai 2014 - nesten tre år med andre ord. Hvorfor? Det er noe vanskelig å si noe om, man følte vel egentlig at det ikke var stort mye mer som kunne formidles, grubles over eller på sett og vis ruminere over for en stund. 

Kanskje man kunne skrive noe om at å gruble og det å ruminere over noe generelt sett er synonymer, og dermed blir dobbelt opp i en setning som den forrige? La oss ikke gå i den retningen når sannheten tross alt er at setningen hørtes noe bedre ut med tre eksempler, noe som er en gruppe, fremfor at jeg bare kom på et par ting å slenge inn der.

Hvorfor skrive ned ting i utgangspunktet er det mest sentrale spørsmålet, hvorfor offentlig? 

Alt starter her
Her må man nok finne frem til sin egen sannhet; min er at det å skrive ting har en terapeutisk effekt på sinnet, det hjelper å bearbeide hverdagen og organisere tankene fra dypt fragmenterte elementer - koke det hele ned til noe som i alle fall i skrivende øyeblikk kunne virke til å ha en struktur. Uansett, for meg starter prosessen som en serie relativt ustrukturerte tanker på papir, uavhengig av om det er teknisk design eller eller et innlegg som dette.

Det å legge ting offentlig i sammenheng med en blogg handler mer om følelsen av verdi, vel så mye en følge av det forrige tiårets se-på-meg kultur (selv om jeg selv aldri har hatt noe spesielt positiv forhold den der se-på-meg mentaliteten). Med ordet verdi i denne sammenhengen mener jeg selvsagt ikke verdi i kroner og ører, her menes verdi som i at dersom et innlegg ender opp med å hjelpe, motivere eller støtte noen så var det hele verdt å legge ut.