Nettbutikken cdon.com har eksistert i en årrekke og selv om den opp gjennom har hatt mange navn, deriblant et av de tidligere navnene dvdon,no samt navnet som hovedsaklig benyttes den dag i dag for norske kunder - cdon.no. Markedet for elektronisk handel har de siste 10 årene vokst kraftig og for mange så er det stadig mer man utelukkende må på nett for å handle, dette fordrer selvsagt at man har et ryddig forhold til kundesupport. Er butikken raskt i stand til å raskt rydde opp i slikt så raskt og smerteløst som mulig, eller blir man et ansiktsløst kundenummer eller føler man seg godt fulgt opp.
Det har alltid vært min formening at man aldri kan forutse verdien av et kundeforhold inntil den dagen man har mottatt et produkt som enten ikke lever opp til forventningene, eventuelt har direkte feil - konseptet med mandags-produkter er et problem den dag i dag som det har vært fra elektronikkens begynnelse. Man kan dermed ikke vurdere en netthandel slik som eksempelvis cdon.no før man også har sett hvordan denne siden av handelen fungerer.
Cdon.no har eksistert i mange år, men har inntil fokusert på medier slik som musikk, spill og en håndfull tilbehør som man gjerne vil handle inn samtidig. Nå er også varespekteret utvidet til å inkludere dyrere varer som mobiler, hvitevarer og til og med en sofa dersom du trenger en plass å sitte mens du lytter til musikk.
I førjulstiden, det vil vel teknisk si i slutten av november, tok jeg dem opp på et tilbud om å gå til innkjøp av et sett dyrere hodetelefoner med mulighet for aktiv støydempning med en prislapp som selv etter at rabatten var trukket fra endte opp på i overkant av 2500 kr. Gitt at jeg lider av CFS/ME, en sykdom som gjør meg svært utsatt for støy i form av lys og lyd så tenkte jeg at dette kunne være verdt forsøket, kanskje til og med lette belastningen i det daglige. Varen ble overlevert PostNord etter omtrent en uke, så ikke akkurat kjapt levert i denne omgangen, men ikke utenom det vanlige man kunne forvente i sammenheng med store tilbud.
Problemet som oppsto var at ved bruk av hodetelefonene så endte jeg opp med at man vanligvis kun fikk lyd på den ene siden, ved å bevege på ledningen kunne man derimot finne det "magiske" punktet der begge sider fungerte. Det ble opprettet en sak hos kundesenteret, men du skulle gå en ekstra uke før man fikk svar - da med melding om at returlapp var oversendt per post og varen skulle da bli oversendt reparatør i Sverige for oppfølgning. Papirene for oversendelse dukket ikke opp den påfølgende uken, så returen ble dermed ikke mulig å gjennomføre før starten av juleferien.
Omtrent en måned etter retur mottok jeg en regning på 499,- ettersom verkstedet ikke var i stand til å finne en feil på produktet, dette til tross for at feilen var et såpass åpenbart tilfelle av dårlig kontakt i selve hodetelefonene. Dette fins selvsagt rom for at en dårlig kontakt kan ha blitt ristet på korrekt plass, men dette er ikke en respons der man føler seg hverken godt ivaretatt eller bygger opp tiltro i forhold til å finne en løsning på problemstillingen. Hadde feilen oppstått etter bruk over en periode, så ville nok sikkert vurderingen ha vært en annen.
I skrivende tidspunkt er det nesten tre måneder siden denne saken startet; jeg sitter på et minus på bankkontoen tilsvarende 3000 og heller ikke et produkt for hånden ettersom innsendt vare fortsatt ikke er returnert!
Erfaringene som noteres i denne sammenhengen er at man bør unngå denne nettbutikken for alt annet enn enkle produkter, i situasjoner ved håndtering av ting av en signifikant pris vil man raskt se at kostnadene flyttes over på forbruker. Ved sammenligning av priser mellom butikker, så kan det raskt bli billigere i lengden å legge på et par ekstra hundrelapper for å velge en leverandør man tidligere har hatt gode erfaring.