onsdag 21. februar 2018

RIP C128?

Her om dagen mottok jeg en av de nye Final Cartridge III som en kar i Nederland har brukt mye tid på å skru sammen, stolt som jeg var over min Commodore 128 så var det denne jeg først hentet ut av lagret. Har blitt vant med hastighetene som assosieres med JiffyDOS som jeg monterte i min Commodore 64G, så det var her Final Cartridge kom inn i bildet - forbedrede rutiner uten å måtte lodding og slikt!

Det var vel omtrent på første boot at jeg oppdaget at ting ikke var slik det skulle - den startet opp med hovedskjermen, men ingenting ville fungere. Ifølge manualen skulle man være i stand til å flytte på musepekeren, enten ved bruk av musen jeg ikke har eller en helt vanlig joystick i port 2 - den så til være låst fast der, overhodet ingen livstegn utover det første bildet!


Første innfall var å skylde på hva enn nytt man har koblet til, så da var det bare å fjerne cartridge-en og se hva som skjer. Maskinen startet opp som normalt igjen, men med tilsynelatende manglende minne - gjentar en to tre ganger og ser at minnet teller fort ned inntil maskinen nekter å starte - da med meldingen Out of memory! Neste steg var å pakke maskinen pent inn igjen og så gjemme den innerst i skapet, i mellomtiden har jeg bestilt en Commodore 128 Dead Test Cartridge. I og med at jeg mistet tålmodigheten underveis bestilte jeg også en ny MMU siden det var det eneste jeg kunne tenke meg kunne gjøre noe slikt, så da hadde man i det minste noe man kunne bytte mellom - etter hvert bestilte jeg også en ekstra Commodore 128 fra Tyskland, rett og slett for å ha noe å sammenligne med.

Et par måneder senere var alt ankommet korrekt adresse, så da var det bare å rigge seg til for feilsøking igjen! Det jeg derimot ikke hadde forventet er at alt man nå fikk ut av maskinen var en svart skjerm, med andre ord så kjører maskinen såpass at et tomt TV-signalet sendes ut selv om det kan se ut til at ingenting annet fungerer. Plugget i Dead Test, men fortsatt ingen respons så vil tyde på at ingenting av kode ser ut til å eksekveres av prosessoren - også kjent som stein dau!


Neste steg var å demontere maskinen for å finne ut hva som egentlig foregår på innsiden, for ideelt så kunne det selvsagt være noe så enkelt som en kondensator eller lignende som hadde røket. Uansett, 5 skruer på baksiden, opp med venstresiden for å få koblet av LED-lampen og så skyv hele toppen til venstre for å få tak på jordledningen mellom topp og bunn skrudd ut samt å dra ut kabelen til tastaturet. Skjoldet hadde en håndfull skruer for å feste dette til kabinettet, i og med at maskinen tidligere har vært åpnet så var det ingen haker av metall som måtte bøyes for å komme nærmere innpå maskinvaren.



Har fått fjernet hovedkortet fra kabinettet slik at man skulle kunne ta noen målinger av spenningsnivåene som kommer ut av strømforsyningen, og etter noen minutters famling i blinde på leting etter fornuftige målepunkter måtte jeg ty til å skru på maskinen. I teorien skulle jeg kunne måle noe på pluggene, men det min begrensede forståelse av elektronikk så langt ikke hadde avslørt var at en switching strømforsyning slik som disse ikke kan måles uten belastning. Skrur på maskinen, og den starter opp som om ingenting hadde vært i veien! WTF?

Dette er det stadiet der man ikke forstår noe som helst, men den sannsynlige forklaringen er at en av IC-ene har vært løs og under demontering har jeg lagt press på den slik at den igjen fikk kontakt. Likevel så er det å løsne på og dytte IC-ene tilbake på plass det første steget man bør gjøre på gammel maskinvare der ikke alt er loddet fast. For sikkerhets skyld løsnet jeg på alle av dem, sprayet elektrorens nedi alle socket-ene før de ble dyttet på plass igjen. Sjekker også spenningen på de ulike kursene, denne maskinen har både 5v og 12v på hovedkortet - den enkleste plassen å måle disse ser ut til å være R45 (12v) og R35 (5v) på punktene mot høyre på bildet nedenfor (negativ pol på RF-modulatoren eller tilsvarende). Maskinen fungerer fortsatt etter å ha håndtert alle av de sensitive komponentene, så da er vel alt fryd og gammen? Må vel sjekke først, det er det man har en Dead Test for.


Dead Test viser som vanlig et langt mer skremmende bilde enn hva som reelt sett er tilfelle, grunnen er rett og slett at disse ble laget for å ha ledninger fra Cartridge og til alt av utganger på maskinen - uten disse får man bare beskjed om at disse komponentene har feilet. Sammenlignet skjermbildet opp mot den tyske C128-maskinen jeg har stående, og det er de samme detaljene som markeres som BAD på denne. Derimot, når den kommer til det siste punktet - Sound Test - så starter problemene. Alt jeg får av lyd er spraking, men hvis jeg skrur volumet på maksimum så kan jeg høre antydning til lyd. Plugger i den eneste Cartridge-en jeg eide de første 30 årene, Robocop 2 - musikken på tittelskjermen starter med den samme sprakingen og et hint av musikk langt langt borte selv på maksimum volum.

Fordi det virket som tingen å gjøre når man allerede hadde hovedkortet ute av kabinettet, så byttet jeg like greit ut alle kondensatorene. Kjøpte disse som et ferdig kit fra Retro Spares Shop, og med tilhørende liste over hvor alt skulle så var jobben gjort på en liten halvtime. Kan ikke se at det gjorde noen forskjell, men så er det greit å bare ha det gjort - så slipper man å bekymre seg over disse tingene i fremtiden.

Over til feilen på lyden igjen, tilsynelatende så er det enklere sagt enn gjort å få fatt i tegninger som viser hvordan disse delene er koblet sammen. Service-manualen antyder bare at man som første steg bare bør bytte ut 6581-brikken og se om det gjør en forskjell, ikke det at jeg overhodet har noe sånt liggende. Den eneste listingen jeg kunne finne på ebay lå på rundt 800 kroner med porto tatt i betraktning, sikkert import-avgifter i tillegg så dette er omtrent den dyreste delen som kunne ryke - synd at det også ofte er den første som ryker!

Når det er snakk om så dyre brikker så må man være sikker på at det er selve brikken som har røket og ikke signal-forsterken (Q2) eller deler av resistor-trappen man finner ved siden av. Likevel, kan ikke se noen åpenbar skade på noen av dem så da er neste steg å plugge brikken inn i en maskin man vet fungerer, så opp med den tyske utgaven av maskinen igjen. Legg merke til at det er en grunn på rekkefølgen her; man plasserer en dårlig brikke i den gode maskinen for å se at feilen flytter seg dit, grunnen er at du ikke har lyst til å flytte en god brikke inn i en maskin der man ikke vet nøyaktig hva som var feilen - hvis feilen sitter en annen plass risikerer du å drepe også den gode brikken.


Dessverre så viser det seg at med 6581 flyttet over i den andre maskinen så blir også den taus, bytter tilbake til sin egen brikke igjen og lyden er klar og fin igjen. Med andre ord så vet jeg nå at det er den svinaktig dyre brikken som har feilet. Interessant nok så viser også den tyske maskinen den fungerende 6581-brikken som BAD i Dead Test til tross for at den fungerer, håper i det minste at det kun betyr at testen ikke er 100% oppegående. Har ingen intensjon om å betale  de summene for en ny/gammel 6581, så da har jeg heller satt meg på ventelisten for å kjøpe en Swinsid Ultimate.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar