onsdag 21. februar 2018

Commodore 128 + 1

Hadde opprinnelig tenkt meg at jeg skulle samle på maskiner av forskjellig type, men ikke flere av de samme selvsagt - veien er kort mellom maskin nummer to og et skap fullt av dem. Bakdelen med denne tankegangen er at når man først har fått feil på en av dem så har man veldig lite å sammenligne opp mot, vær så god å fikle i håp om at noe man tar i skulle vise seg å den rette tingen. Så da min første Commodore 128 endte opp med en svart skjerm av ukjent årsak, så var alle gode råd dyre!

Bestilte selvsagt det jeg kunne finne av rimelige deler, men for å ha noe å sammenligne med så endte jeg opp med å legge inn bud på en tysk utgave av maskinen som hadde ligget en god stund på ebay uten kjøpere - sannsynligvis på grunn av at den har tysk tastatur samt at en av knappene manglet helt.

Sammenlignet opp mot Commodore 64 som tilsynelatende alle samler på for tiden så fikk ikke 128-utgaven spesielt mye kjærlighet, og det vises. Hvis man ser på Facebook og YouTube så finner man ikke stort mye om den, grunnen var vel egentlig helt enkel; maskinen var en real flopp - til tross for noen få millioner produsert så er det en reell mulighet for at en hel haug av dem aldri fant en kjøper. I 1985 da maskinen endelig ble lansert så hadde allerede markedet for en av dens fremste fordeler, muligheten for å kjøre CP/M, forsvunnet helt. Det profesjonelle markedet så på Apple II og IBM PC som de mest fornuftige valgene, hjemmemarkedet brukte i stor grad maskinene til spill så maskinen ble bare sett på som en unødvendig dyrere versjon av Commodore 64.


Maskinen i seg selv ser pen ut til tross for den manglende tasten, men har ikke fått SD2IEC til å fungere på den - det første problemet jeg selvsagt traff på var at jeg hadde den kabelløse varianten, for det viser seg at Commodore har flyttet på portene så da var den ikke et alternativ lenger.

Uansett, da har jeg to Commodore 128-maskiner - av den enkle grunnen at jeg trengte enda en maskin for å reparere den jeg allerede hadde. Har en følelse av at en av CIA-brikkene ikke fungerer slik de skal siden jeg ikke fikk maskinen til å lese fra diskettstasjonen, får sette det på listen over gjenstående oppgaver på denne: bytte av alle kondensatorer, skaffe en ny F1/F2 tast for å erstatte den som mangler. Dead test indikerer selvsagt den vanlige haugen med feil, men ikke noe som ikke var å forvente uten testkablene man var ment å skulle kjøpe for bruk sammen med den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar