onsdag 29. november 2017

IBM DOS 3.30 er her!

På dette tidspunktet hadde jeg alle planer om å både ha fått restaurert og oppgradert min Vendex Headstart Plus. Oppstart fra substitutt for platelager, Gotek-diskettstasjon og hele pakken. Så enkelt var det ikke.

Første smell jeg gikk på var at harddisk-kontrolleren ikke bare hadde en snål kabel, det er en helt annen standard jeg ikke før hadde rotet med. Diskene som opprinnelig sto i dem var av typen XT mens det eldste jeg har stående likevel var en IDE-basert sak, selv om den like fullt var noe så magert som 40 MB. Likevel, i Vendex dagene så var 32 MB like fullt det maksimale de støttet og selv om jeg kanskje kunne finne noe slikt i de dypeste krokene av Ebay så er de fryktelig dyre og har en forventet levealder som tikket ut for sikkert et kvart århundre siden.

Heldigvis fant jeg en ærlig sjel på finn.no som jeg forsøkte å kjøpe noen 5.25 kopier av IBM DOS 3.30 fra, men endte opp med et par hundrelapper for kopiene i tillegg til originalene. I utgangspunktet var jeg litt skeptisk til å lene meg på noe sånt som en Norsk utgave av systemet, men med tanke på at det sikkert er et fåtall kopier av dem igjen så er jeg glad for å ha dem likevel. Uansett, så vokste man opp med de Norske utgavene uansett - de Engelske finner man i rikelige mengder uansett. Inkluderer referanseoversikten over alle kommandoer samt en pinlig detaljert manual på Norsk, inkludert noen litt snåle illustrasjoner - ser ut til at store blå gjorde et forsøk på å virke litt mindre big business.


Streng tatt tror jeg maskinen opprinnelig kom med MS DOS 3.2 og ikke IBM DOS 3.3, men i og med at 3.30 var den første som hadde støtte for 1.44 MB diskettstasjoner så var det et bedre valg, og med årlige utgaver av DOS så var det vanlig at man i det minste oppgraderte maskinen en eller to ganger før den gikk i restavfallet. Diskettstasjonene allerede på plass i maskin er 5.25" 360KB og 3.5" 720 KB, men da er man i det minste forberedt på programvaresiden. Den grønne er min egen arbeidskopi, diskettene som følger med er fornuftig nok skrivebeskyttet for å unngå at man formaterer feil diskett - noe som kjapt kan skje i og med at Vendex-maskinen vil referere til oppstartstasjonen som A>, uansett hvilken stasjon man satte disketten inn i.

Installasjon til annen diskett er godt dokumentert, fulgte denne rutinen for å lage en ny oppstart/drift diskett med utgangspunkt i manualen (kan også gjøres med en diskettstasjon, ikke alle som hadde råd til mer enn en). Kan rapportere at til tross for at jeg kjører dette på en 8088 prosessor så er ikke hastigheten sjokkerende treg, den er fullt brukbar - faktisk i den grad at jeg konstant blir imponert over hvor lite forferdelig treg den egentlig er i bruk.


Fant denne omtalen av MS DOS 3.3 i magasinet hjemmedata nummer 4, utgitt i herrens år 1987. IBM DOS, eller PC DOS som den senere er blitt referert til som var i bunn og grunn det samme systemet basert på den samme kildekoden - forskjellen var at på IBM utgavene så var tilpasset for å fungere på IBM-maskinene. Det meste av maskiner i perioden kom ikke langt uten å være 100% IBM PC/AT kompatibel uansett, Vendex Headstart Plus er en av dem så da skal det meste fungere som det skal på den også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar