onsdag 29. november 2017

La det bli lys (i 256 variasjoner)!

Sa Gud, og slik ble det visstnok mesteparten av tiden - det er mørketid her i Tromsø nå, så noe galt har vi sikkert gjort. En god stund etter skapelsesberetningens første dag satte Vendex sammen maskinen Vendex Headstart Plus, nærmere et kvart hundreår senere skulle min maskin (serienummer 8912A19576) komme meg i hende via en Ebay-selger i USA. 

Med teknologien man da hadde tilrådighet så var CGA-mulighetene mer eller mindre i kategorien akseptabel, men håndterte man ikke en gang 4 farger så kunne man velge å kjøre ting i monokrom. 25 år senere er det eldste jeg har for hånden en LCD-tv med VGA-inngang, så ikke akkurat noe jeg kunne plugge på maskinen. VGA ble strengt tatt lansert i den samme perioden, men det var kun for de rike folka som ikke visste bedre.

For å få liv i min Vendex så måtte jeg ty til Ebay, for alle vet at det er der man får alle røverkjøpene for tiden. Ikke helt, men man får i det minste tak i ting - selv om det ble mer enn et par hundrelapper for gleden av et VGA-kort med garantert støtte for 8-bit ISA, tre for å være eksakt. Kortet var et Realtek RTG3105E VGA, med en FCC godkjennelse fra 1992 så man her om rimelig ny maskinvare i den store sammenhengen. Likevel ikke så mye nyere enn at man kunne forestille seg at noen fortsatt hadde maskinen i drift da disse ble lagt ut for salg, så fikk det bare være at 16-bit delen av kortet ble hengende i løse luften.


Heldigvis så var det ikke noen komponenter i veien for den overhengende delen av kortet, i alle fall på en et par av slottene - så da trengte man ikke ty til en sag eller noe sånt for å få det på plass. Hadde skjemtes hvis jeg hadde gjort noe sånt selvsagt, men i desperasjon tyr man til Dremel. Fungerte det som det skulle?

Overhodet ikke, ingenting å rapportere av innhold på skjermen. Er på dette tidspunktet det hadde vært morsomt å ha hatt tilgang til en skikkelig manual, men heldigvis hadde de gjort en god jobb på merkingen av hovedkortet så rett nedenfor den første slotten jeg klarte å trykke kortet nedi så var det et sett jumpere for å deaktivere deler av det innebygde. Flyttet den merket VID og med det så fikk man plutselig innhold på skjermen.


Ser ut til at ting fungerer nå. Ikke avbildet i og med at den blinker forbi raskere enn fokusen på telefonen, men i følge BIOS-meldingen fra skjermkortet så har maskinen nå 512 KB dedikert grafikkminne. Relativt surrealistisk med tanke på at maskinen kun har 640 KB RAM tilgjengelig for alt annet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar