tirsdag 10. april 2018

Hverdagsmagien som er ZD 915

Du vet det forferdelige øyeblikket der du innser at du er nødt til å bytte ut en IC? Du vet, den biten der du frykter skaden du kommer til å forårsake i forsøket på å få løs alle de 16, 24 eller 40 pinnene løs uten å permanent skade PCB-en.

En avloddingsstasjon slik som ZD-915 kan hjelpe deg å gjøre dette, men som så mye annet i verden så er det likevel ingen garanti for at man ikke forårsaker skade. Litt som en kirurg med en skalpell - utvilsomt et potensiale for å være nødt til å blande inn pasientskadeerstatningen i en lite prosent av tilfellene, men det betyr ikke at han [/hun] bør bruke brødkniven heller!

Bestillingen av maskinen er det rene eventyret, som man kan se av det innledende bildet så er det i det minste et eventyr med en lykkelig slutt. Det hele startet med pengene jeg fikk i julegave fra mamma og pappa, men til mamma sin store fortvilelse så bestemte jeg meg for å bruke dem på leketøy til meg selv og ikke arvesølv ment for lagring under sengen.

Bestilte via en norsk nettbutikk kalt Norworld Online Sitecom AS, men etter en uke var pakken fortsatt ikke sendt og etter en ekstra uke i håp om at de skulle besvare eposten så ringte jeg dem. Han selv var visstnok ikke tilstede, men kona skulle visstnok be han ringe meg når han kom hjem igjen... Han ringte aldri, så etter noen dager til uten svar så ba jeg dem om å ryke og reise! På en høflig måte selvsagt.

Neste forsøk innebar ebay. Fant en enmannsbedrift i Polen som skulle være i stand til å levere varene, de hadde ihvertfall et godt omdømme på markedet uten signifikante avvik av hva jeg kunne finne ut. Bestilt og betalt, med en ekstra hundrelapp for raskere leveranse så øynet jeg et håp om å skulle ha den tilgjengelig tidsnok til å reparere minnefeilen på en Atari 800XL. Jeg fulgte pakken nøye dag for dag inntil den låste seg fast på innkommende fortolling her i Norge, dette skulle visst være en av fordelene med å ikke være medlem av EU. Tollbehandlerne så beskrivelsen "Lead free desoldering station" som en invitasjon til å kreve detaljert og ferdigstemplede garantier for at den faktisk var blyfri! Selgeren kunne ikke oppdrive noe annet enn det som fulgte med maskinen, men var ikke i stand til å overbevise tollbehandlerne om at blyfri i denne sammenhengen betyr at den er i stand til å nå den langt høyere temperaturen som trengs for å håndtere blyfritt loddetinn! Returnert til avsender, penger returnert... skuffet!

Neste forsøk var selgeren topengineer1986 som tilsynelatende så ut til å sende ut fra Storbritannia, jeg har tidligere hatt erfaring med at folk misrepresenterer hvor de er for å unngå at man filtrerer dem ut i forsøket på å finne selgere med lokale leveransetider. Stilte en del kontrollspørsmål og fulgte nøye med på pakke-sporingen for å følge den steg for steg fra England, så til tross for en uprofesjonelt oppførsel ved å etterspørre ekstra i porto så var jeg desperat og leverandørene virket til å være langt imellom. Knappe uken etter så hentet jeg pakken på posten, ifølge pakkeseddelen så hadde jeg mottatt en varmluft-pistol tilsvarende en verdi på rundt 150kr. Ser ut til at selgerens måte å komme seg rundt problemene den forrige selgeren hadde hatt, var å lyve på pakkeseddelen og bare putte inn noe uinteressant kombinert med lav kostnad.


Alt så ut til å ha overlevd transporten uten noen varige men, sett bort fra pappesken med de øvrige delene da - heldigvis så er sånt ment å skulle håndtere en smell! I og med at jeg bestilte denne fra Storbritannia så fikk jeg en strømledning av den typen de bruker der borte, men i og med at dette er den samme typen man bruker sammen med strømforsyningen på en stasjonær PC så hadde jeg flere av dem liggende - for nok bruk for dem en dag, idag er tydeligvis en av dem!

Monteringen av maskinen ellers var enkel, alt passer kun en plass. Stusset litt over at man var ment å skulle sette inn et bomulls-filter på maskinsiden av avsuget - jeg kunne se noe hvitt på innsiden, men var usikker på hvorvidt det allerede var satt inn eller om jeg trengte et til av dem. Pirket såvidt i det som sto der, men slo jeg meg raskt til ro i og med at tilstrekkelige filtre allerede var på plass! En av de teite småtingene som kun folk som meg ville funnet tid til å irritere seg over.

Fungerer den da? Jepp, ingen tvil om det. Man holder loddespissen over de tingene man ønsker å fjerne, tilføyer eventuelt litt ekstra ny loddetinn for å få ting til å flyte bedre - deretter trykker du inn avtrekkeren og ser alt av tinn forsvinne. Til tider så kan det være litt for enkelt; hvor mange kan si at man har loddet ut feil IC fra et hovedkort?


Som man egentlig ikke ser spesielt godt fra bildene ovenfor, så tok det knappe 20 sekunder å få fjernet socket-en fra PCB-en. Når man håndterer rimelig nye PCB-er så tar det kort tid, men ved litt eldre kandidater så må man gjerne bruke litt mer tid for å forsikre seg om at man får med seg alt uten å dra med seg litt for mye, noe som ville vært en dårlig ting!

Problemene, hvis man skal kunne kalle dem det er at slikt utstyr ikke nødvendigvis er magisk av natur. Du vil fortsatt ha behov for loddelisser for å rense vekk resterende loddetinn, kort sagt fordi du gjerne ikke trenger slitasjen fra å skrape avloddingspistolen mot lederne på PCB-en. Den er oppgitt å ha en effekt på 70w, men erfarer at den kommer litt til kort ved avlodding av ting som trekker mye varme - eksempelvis RF-modulatorer, strømkontakter og skjold. Du vil også kjapt bli en av de som klager på at pin-ene er bøyd for å holde komponenten på plass før den loddes på plass, det er noe vanskeligere å fjerne disse siden man vil slite med å få god kontakt med avloddingsløsningen og pin-en.

Uansett, og for å gjøre et forsøk på å oppsummere så får man definitivt det man betaler for. Jeg betalte i underkant av 1200 kroner for avloddingsstasjonen min, for den prisen så er dette intet mindre enn hverdagsmagi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar