mandag 28. august 2017

Så kjøpte man en Amiga 600!

Kjøpte nettopp en Amiga 500. Kjøpte nettopp en Copam+ 386SM/16. Kjøpte nettopp en ZX Spectrum som jeg har gjemt i skapet i frykt av at folk skal oppdage hvor mye sentimentalt "skrot" jeg har kjøpt den siste tiden. La oss feire reisen til Luksusfellen (søknadsskjema, i tilfelle noen vil nominere meg) med å kjøpe en Amiga 600!

Det eneste lommeboken min kan si er at det heldigvis ikke ble en Amiga 1200, men har ikke vært borti en av disse til en pris jeg er villig til å betale. Uansett, med tilgjengelighetenaksellerator-kort med relativt ekstrem ytelse, i alle fall sammenlignet med de opprinnelige maskinene, så det er godt mulig at noe slikt som et Furia-kort faktisk vil være å foretrekke.

Hva man skal man så med en Amiga 600? Omtrent det samme som man gjør med en Amiga 500, bare med gleden av å ha fått en maskin som er litt mindre (se sammenligning øverst til høyre), vanskeligere å vedlikeholde ved feil og ingen Zorro-port. Knakende god omtale der ja, men fordelen er at denne har fått lagt til muligheten for PCMCIA-utvidelser samt tilkoblingsmulighet for IDE-baserte enheter slik som harddisker og CD-rom (hvis man legger på noen modifikasjoner og teiper den fast på utsiden).

Maskinen måtte selvsagt skrubbes skikkelig, dersom man ser nøye på det første bildet ser man nøyaktig hvor forferdelig den var - de første testene måtte utføres på avstand med pekestokk. Nedenfor til venstre er resultatet etter vask, til høyre er et bilde tatt hovedkortet. Skal man gjøre en gjetning basert på hva som står skrevet på lappen, så kan det se ut som at maskinen passerte kvalitetskontrollen ... 13. august i et eller annet... erm... år?


Husker jeg leste om maskinen i dHh-bladet (Den Norske Hjemmedata-klubben) og for å være helt ærlig forsto jeg ikke hvorfor man skulle kjøpe den, den virket til å være 800 kr dyrere enn uoppnåelig. Selvsagt vet jeg i dag hva forskjellen er mellom maskinene, men på den tiden målte man alt i graden av kult og Amiga 500 var fortsatt kongen så lenge den snurret og gikk. Harddisk? Til den prisen? Fat chance in hell! Se nedenfor for annonsen fra det samme bladet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar