søndag 13. august 2017

Kjøpte min første Amiga 500!

Jeg husker det som det var i går, med andre ord forholdsvis diffust med tanke på at det var lørdag i går - Twin Peaks var det absolutt beste som gikk på TV og jeg hadde lyst på en Amiga 500. De fleste av vennene mine hadde eldre brødre med råd til disse maskinene, noen ganger fikk vi spille på dem og spillene som fantes på den var de råeste jeg hadde sett og hørt.

Litt utpå 90-tallet så var det strengt tatt PC-en som tok over plassen som maskinen man ønsket å ha, men aldri egentlig hadde råd til. Jeg hadde en 25Mhz 386DX med matteprosessor, VGA-kort og hele 4 MB RAM, så strengt tatt var jeg sykelig bortskjemt på den fronten (det vil egentlig si at jeg hadde tilgang til siden den tilhørte foreldrene mine).

Selv om PC-en var i stand til å håndtere langt mer avanserte programvare så var den grafisk begrenset, den var laget for profesjonell kontorbruk og det skulle gå et halvt tiår før Multimedia ble et konsept. Grafikken fløt langt fra like sømløst og oftere enn ikke så var spillene optimalisert for langt langt mer primitiv maskinvare enn den jeg hadde, uansett så det ikke like bra ut. Lyden var begrenset til den interne PC speakeren, sammenlignet med Amiga-en så var det som å sammenligne fløyte og russefløyte. Jeg ville selvsagt ha den for å spille, men ifølge foreldrene mine så var det kun det Amigaen var laget for så jeg trengte ikke en maskin til (det var også det mest økonomiske) - nedenfor er et helt innslag der en masse folk forteller at den var laget for mye mer, så det så!


Og, jada - jeg vet at jeg kunne emulert maskinen og på den måten endt opp med noe som hadde kjørt spill og programvare enda raskere og sikkert bedre på noen måter, men det er noe spesielt med fysisk maskinvare. 25 år senere, rundt regnet i forhold til den diffuse biten jeg nevnte tidligere, er Twin Peaks fortsatt det absolutt beste som går på TV og jeg har kjøpt en Amiga 500!


Som man kan se av bildene så ble den bygd i Vest-Tyskland, altså før Sovjet-unionens fall og gjenforeningen av Tyskland. Den er gul som fy etter hva jeg vil anta er mange år under solen, skitten som faen, den mangler et deksel på undersiden samt absolutt alt av nødvendige kabler. Vel, hva kan man forvente for 400 kroner.

Heller ingen anelse om hvorvidt den fungerer, har som sagt ingen kabler og den siste  støttede strømforsyningen ble også produsert for rundt 25 år siden så selv om jeg hadde en så er jeg usikker på hvorvidt den hadde gjort annet enn å eksplodere. Må vel saumfare ebay...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar