mandag 21. august 2017

Let's rock the Amiga 500!

Jeg har kjøpt min første Amiga, det er intet mindre enn en Amiga 500 og den har vært min i noen uker allerede. Maskinen var en av min barndoms ønskemaskiner, i alle fall frem til vi fikk vår IBM PC kompatible 386DX med matteprosessor og 4 MB RAM, så det er morsom å endelig eie en av dem.

Hva jeg i så fall har gjort med den så langt? Utover å gi den en skikkelig vask så har jeg egentlig manglet alt som skal til for å få den til å fungere - dette inkluderer selvsagt grunnleggende ting som en måte å koble den til strømnettet, en måte å koble den til TV-en samt selvsagt en mus og joystick. For å ikke glemme at jeg ikke har et eneste spill til maskinen!

Med andre ord har jeg vært tvunget til å saumfare både finn.no og ebay.com på leting etter det som mangler, dessverre så er det her alt ser ut til å bli dyrt - man kan bare anta at med antallet maskiner som selges uten noe som helst av tilbehør så har det vært mange som har kassert alt annet enn selve maskinen.

Var heldig nok til å plukke opp en strømforsyning fra England, denne kostet ironisk nok omtrent det samme som jeg betalte for selve maskinen. Denne kom her om dagen og inntil videre så har jeg brukt en reise-adapter for å bruke den, England har den samme spenningen til tross for at de har en bisarr plugg man knapt nok finner noe annet sted. Strengt tatt vet man at dette er en strømforsyning produsert for over 25 år siden, man trenger man ikke karuseller i livet - man får mer enn nok spenning i hverdagen av å prøve å plugge noe slikt i veggen, flippe bryteren og så springe og gjemme seg.

Heldigvis skrudde den seg på, fikk til og med gleden av en rød Power-LED - visstnok skal disse være en særdeles ettertraktet revisjon av maskinen blant samlere, så da er fint å ha fått en på første forsøk. Dette var en såpass stor overraskelse at jeg akkurat nå angrer på at jeg bestilte en Amiga 600, sånn at jeg i det minste skulle ha en fungerende maskin - vel, da har man to!

Som man kan se av bildene nederst så har jeg til og med fått bilde på TV-en. Du kikket på bildene før du leste noe som helst av dette - gjorde du ikke? Uansett, når det kommer til Amiga så har vi i Europa for en gangs skyld har hatt flaks med valget av teknologi siden vi fortsatt til den dag i dag kan bruke SCART for å koble til gammelt utstyr (disse kun fantes i kombinasjon med PAL). Som med alt annet så har selvsagt Amiga-en en spesiell plugg for video, en 23pin D-SUB som er tilnærmet umulig å få kjøpt uten kontakter på svartebørsen - heldigvis fant jeg noen på Ebay som lager disse SCART-kablene for hånd.


Fikk tak i en mus hos en annen selger på Ebay, denne var helt ny og ubrukt for knappe 200-lappen inkludert levering - så vidt jeg kan lese ut av annonsen så var det noen som på et eller annet tidspunkt har endt opp med en hel kartong av dem. Fint for meg, enkelte ting er det greit å kjøpe ubrukt.

Den samme dagen fikk jeg også en kopi av spillet Mega Lo Mania, husker at jeg elsket dette spillet som barn. Ikke det at jeg fikk spilt så mye på det ettersom jeg aldri eide en maskin selv og fikk prøvd noen minutter her og der hos kompiser, men husker at dette hadde helt rå musikk og grafikk - det var også første gangen jeg kan huske å ha hørt tale i et spill.

Da skulle man ha alt på plass så da var det bare å koble alt sammen og sette disketten i diskettstasjonen, og knappe minutter etterpå så dundret intro-musikken ut av anlegget mitt. Helt rått!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar