fredag 9. mars 2018

Komplett ZX Spectrum 48K

Jeg har tidligere vært heldig nok til å ha fått tak i en ZX Spectrum 48k, vel i alle fall etter å ha gjort en del reparasjoner og forbedringer til å få den til å fungere slik den skal. Skal si man fikk blod på tann når det kommer til den lille maskinen, det er noe spesielt med en maskin som har så mange kuriositeter ved seg at man knapt kan unngå å forelske seg i den. ZX Spectrum+ selvsagt også inkludert i generaliseringen, men det blir ikke helt det samme å spille på et tastatur som gjør nøyaktig det man forventer når man trykker på tastene.

Med bildet til høyre gikk jeg totalt bananas gode gamle ebay, fordi her var det så mange godsaker inkludert i en pakke at det utvilsom kom til å være verdt hver eneste øre jeg betalte for den - den kostet til og med mindre enn min andre 48k-maskin, men selvsagt som så mye annet fra det store imperiet på tur ut av EU, så lå brorparten av kostnadene i porto! Uansett, her hadde man en 48k i original eske, 1984-katalogen fra Sinclair samt en god kopi av Last Ninja 2. Strømforsyningen havnet derimot i søppelkassen før sending, hvis jeg må betale per gram så inkluderer jeg kilos-tunge metallklumper som etter 30 år mest sannsynligvis ville gjort lite annet enn å ødelegge maskinen.

Hadde tidligere annonsen nedenfor som en del av innlegget mitt tilsvarende den første maskinen min, men har flyttet litt rundt på innholdet ettersom jeg nå har fått komplettert innholdet i reklamen. Prisene nedenfor er prisene slik de fremsto i det Norske bladet Mikrodata fra april 1983, gitt maskinens hovedkort-revisjon (3B) så stemmer maskinen godt overens med det samme tidsrommet.


Hva den biten med "komplettering" gikk ut på? Mer eller mindre at jeg, så økonomisk fornuftig som bare jeg kan være, har satt sammen følgende fotosesjon for å vise frem mitt nye innkjøp...Vel å merke var jeg nødt til å gjøre noen forbedringer på innpakningen ettersom ikke alt taklet flyturen fra Storbritannia helt uten negative følger, men i det minste så er den funksjonibel.  Printeren var ikke en del av denne pakken, men den dukket opp omtrent samtidig selv om jeg per dags dato ikke har fått den til å gjøre stort annet enn å bråke!


Hovedkortet var av en tidligere revisjon enn maskinene jeg hadde fra før, denne er issue 3B mens de andre to er 4A og 4B så enkelte forbedringer vil være manglende fra dette kortet. En av de litt snålere følgene av dette er det man kan se i bildet nedenfor til høyre, her er det manuelt rutet om en del koblinger og lagt til en kapasitator for å få med seg enkelte av fordelene fra issue 4 generasjonen basert på forrige hovedkort. Hva denne modifikasjonen gjør er jeg ikke helt sikker på, men mener å ha lest noe en plass om at denne var lagt til for å unngå interferens ved å sørge for at ulike deler av maskinen nå fikk separate strømlinjer.


Har tidligere omtalt bytte av kondensatorer på min andre 48k, så anser den delen som allerede omtalt til det kjedsommelige og hopper over det her - utover at man selvsagt tar gode bilder og tegner opp koblingene man må håndtere på fabrikk-modifikasjonene slik som de avbildet ovenfor til høyre. Den øverste kondensatoren er koblet til en via under kondensatoren til høyre, den andre siden er loddet fast på det ene beinet på en transistor som har blitt rotert i forhold til markeringene på hovedkortet. Maskinen var likevel såpass gammel at jeg ikke tok sjansen på å koble noe opp inntil samtlige av kondensatorer var byttet ut, har ikke akkurat lyst til å svi integrerte kretser bare fordi jeg ikke hadde tålmodighet til å vente.

På et tidspunkt så vil jeg sikkert også gjennomføre den samme kompositt-modifikasjonen som på de andre av maskinene mine, men har i etterkant bestilt en Currah MicroSpeech som i utgangspunktet ikke fungerer skikkelig på modifiserte maskiner så inntil videre lar jeg denne forbli som original.

Resultatet er en maskin som ser ut til å ha et rimelig stabilt bilde på RF-utgangen, forferdelig som forventet på en moderne LCD-TV som har alt av analog håndtering som en ettertanke så er det så bra som det blir. Her skulle jeg sikkert fulgt opp med noen supre skjermbilder, men i og med at tastatur-membranen ser ut til å ha smuldret opp i selvstendige biter så kommer jeg ikke stort lenger enn start-bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar