tirsdag 30. oktober 2012

Sunt snacks

Dietter og sunne matvarer er en ting, men med mindre man er ett overmenneske vil en etter ett par uker føle ett enormt behov for noe snacks utover de vanlige måltidene. Etter noen uker til vil de sterkeste av oss sofagriser selge bestemora sin for noen Nidar Bamsemums, eller gud forby en stor plate med Freia Fruktnøtt.

Personlig tror jeg ikke abstinens på dette punktet fungerer over tid, og da er det heller en bedre metode å forsøke å leve med det å spise sunnere samtidig som at man en gang i blant kan unne seg noe godt, spesielt etter at man har gjort seg fortjent til det. Jeg spiser en del Kvikk-Lunsj, men den har regler knyttet til seg og det involverer at jeg må ha gått en tur på minimum en time før jeg får lov til å spise en slik - det beste er om en klarer seg uten, men i det minste kom en seg ut en tur samt at man fortsatt er i pluss på kalorisiden av regnestykket.

Nå har jeg tross alt navngitt innlegget Sunt snacks, og pratet veldig mye om sjokolade så da burde jeg kanskje nevne noe annet enn usunne godteriprodukter. Sjokolade som belønning for trening kan være en god ting dersom en gjør det i begrensede mengder og trener mer enn det tilsvarende man puttet i munnen. Noe som er betraktelig mer sunnere er å ta en lang titt på utvalget av frukt og bær i din lokale butikk, sjansen er at utvalget er betraktelig større og bugnende enn du husker fra da du selv var barn. Mange blogger og supertrenere vil advare mot overbruk av frukt, men min erfaring er at så lenge som du velger frukt istedenfor noe mer usunt så havner du alltid på den positive siden av kaloriskalaen.

Mine personlige favoritter er banan, ananas samt bringebær. En eske bringebær, ca. 30 kroner av merket Driscolls, har ett kalori-innhold på kun 35. Det anbefales å vaske disse i kaldt vann og så servere disse samme dag som du kjøpte dem da holdbarheten er noe kort. Som det sies i reklamen for melk, smaker gått!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar