lørdag 15. april 2017

Erfaringer med AliExpress.com

Skrev tidligere et innlegg om handel av rimelige varer med opphav i Kina, men den ble i kjent stil såpass lang at jeg måtte se meg nødt til å dele den opp i flere deler. Omtalt her er nettbutikken AliExpress.com.

AliExpress.com

Nettstedet lar deg handle alt mellom himmel og jord, så her vil det ikke være produktivt å begynne å nevne kategorier utover at veldig lite du finner her kommer til å være produsert i vesten. Styrken her er at du handler fra tusenvis av små-butikker der alle konkurrerer i å gi deg den beste prisen, som oftest med gratis levering.

Har sikkert handlet noe slikt som 150 varer fra nettsiden, 50 av dem fortsatt i postsystemet en eller annen plass. Handler man for småtterier når det kommer til elektronikk, så kan man ikke forvente at alt fungerer 100% 100% av tiden (så ligg unna det meste som plugger inn i veggen) og det er der muligheten for refusjon kommer inn. Har hatt 3 slike tilfeller så langt, jeg er en relativt kjip jævel så da må man regne med litt svinn - i alle tilfellene har AliExpress refundert kjøpesummen til tross for at ikke selgeren har vært like motivert i alle tilfellene. De fleste jeg har handlet hos vil gjerne markere ned verdiantydningen på pakken samt markerer den som gave, dermed er 350 kroners-grensen sjeldent et problem.  

Dersom du er i faresonen for å handle mer enn du trenger og ofte, så anbefaler jeg å ligge unna mobil-appen ettersom den ofte gir noen prosent ekstra i rabatt - den er også mye enklere i bruk. Verdt å nevne er at de har sin egen versjon av PayPal, AliPay - denne håndterer kundebetaling for rundt 500 000 kinesiske bedrifter så de virker rimelig solid på det de gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar