lørdag 15. april 2017

The Chinese Connection

(Kilde: Shenzhen, Kina)
Har handlet en del ting fra Kina, mer eller mindre på grunn av at det fungerer rimelig enkelt og greit. Nesten litt for enkelt til tider, men det er vel sånn man ender opp med pakkehaugen slik den vist til høyre her - og det på en helt ordinær onsdag (skamfullt nok har det vært et verre tilfelle)! Tenkte at jeg i den sammenheng skulle notere ned noen ord i forhold til erfaringene mine med ulike nettbutikker.

Grunnleggende netthandelvett

Man må man nesten starte med noen grunnregler når det kommer til netthandel, så her er de jeg kom på i farten:
  1. Aldri gi noen detaljer om kreditt-kortet ditt over e-post eller chat, knapt nok til direkte på nettsiden du handler på med mindre det ikke er annet alternativ (PayPal vil alltid være å foretrekke). Mange ganger vil du få levert varene fra en annen bedrift enn nettbutikken der du handlet varene - det er helt vanlig, men får du problemer bør du alltid kommunisere via nettbutikken der du handlet for å unngå problemer.

  2. Handle på steder du har hørt om tidligere, helst fra bekjente med direkte erfaring eller referanser du vet ikke har noe forhold til plassen. Svindelsider har ofte tilhørende nettsteder med et annet navn der tilsynelatende "ekte" personer skriver om hvor fornøyde de er med produktene (disse selger som oftest helsekost og/eller den nyeste kuren på alt fra kjedsomhet til kreft).

  3. Vær tålmodig! Post fra utlandet tar overraskende lang tid - en pakke fra sendt fra Kina vil i gjennomsnitt ta 30 - 50 arbeidsdager før de havner i postkassen din. Skal ikke bare skylde på postsystemet i Kina her, pakkesporing har til tider inkludert opptil 14 dager på innkommende sortering her i Norge.

  4. Du vil før eller siden motta forfalskninger, erfare at ting forsvinner i posten samt oppleve at postbilen tilsynelatende må ha rygget over pakken en tre-fire ganger. En netthandel med respekt for seg selv vil returnere det du betalte gitt at du opptrer respektfullt og dokumenterer hva som er galt (gjerne med et bilde, det at vi kommuniserer i Norwenglish og de svarer i Chinglish er ikke alltid lett så lett). Både MasterCard og PayPal kan refundere beløpet for deg på samme måte, men sistnevnte vil nok være den enklest.

Let's do some shopping!

Med alt det ute av verden, så la oss se på noen av alternativene for digital shopping i det kinesiske markedet... i egne separate innlegg ettersom jeg ikke klarte å komme til poenget før nå:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar