lørdag 16. september 2017

AST Advantage! 6066d

Jepp, har et problem. Har sagt det hele tiden. Jeg kjøper for mye gammelt skrot, men jeg elsker å styre med gamle datamaskiner. Det er mye nostalgi knyttet til maskinene man eide for 25 år siden, for å ikke nevne alle de maskinene man hadde lyst på og egentlig aldri kunne kjøpe - fordi, penger! Det samt det faktumet at man ikke trengte en ny maskin, den jeg hadde fungerte helt utmerket og så lenge spillene startet og viste meg minimum ett bilde i sekundet så var jeg glad og lykkelig (lav standard, jeg vet).

Uansett, så skulle jeg ikke kjøpe noen flere maskiner. Helt til jeg surfet over på finn.no og søkte etter en, sånn som man selvsagt gjør på en sen lørdags kveld. Damen som solgte den visste ikke hva det var, bare at den var gammel og ønsket at den skulle bli hentet så fort som mulig - bare rundt 20 timer kjøring en vei, la oss trå til og se om Focus-en overlever turen! Særlig, ble mye overtaling for å få henne til å orke og pakke den ned for så å sende. Sånn som man vanligvis gjør på en søndags formiddag.

Vel, maskinen kom og den er fantastisk og starter til og med. Utrolig nok med tanke på at den ser ut til å ha vært brukt som familiens datamaskin i en år-rekke, selvsagt kombinert med at dette er en All-in-one desktop og de var kjent for å være konstruert av de billigste komponentene de kunne skrape ut av bunnen i reste-kassen. Den originale harddisken står til og med i den, noe som vises ved at til tross for at maskinen har Windows 95 installert så ligger det igjen AST-programvaren som fulgte med for å lage installasjons-disketter for MS Dos 6.22 og Windows 3.10 - the good stuff!

Utrolig nok fant jeg referanser til maskinen i en digital kopi av en artikkel fra ComputerWorld Norge fra 28. april 1995 med en indikert pris på 9995,-. Dette er den samme modellen som jeg har, med andre ord så er det en 486DX2 66 Mhz i bordmodell med 4 MB integrert minne (og da mener jeg loddet fast i hovedkortet). Denne maskinen har blitt oppgradert med 16 MB ekstra minne, med andre ord 20 MB totalt!

Kjøperen hadde tydeligvis ikke gått for noen multimedia-oppgraderinger, for til tross for at den mest brukte programvaren på systemet ser ut til å være spillet 4D Sports Driving - eller stunts som vi kjente det som. Samt noen av barnas stiler skrevet på videregående og ikke et eneste pikant bilde, sånn var det før man fikk Internett. En håndfull spill og generelt så morsomt som man kunne ha det med en tekstbehandler. Ooh, se på den ClipArt-en - så rød og firkantete!

Trodde jeg skulle få med et par relevante manualer, men til tross for at de har maskinens navn på forsiden viser disse kun hvordan man dobbeltklikker på ting i Windows og sånt - den siste var manualen til en Canon blekkskriver som jeg håper noen har knust og begravd for lenge siden. Vil ikke se en sånn sak igjen, det får være måte på nostalgi! Utrolig nok fant jeg de mest prekære detaljene på Internett, ikke verst for en maskin solgt noen år før folk i det hele tatt hadde hørt om Internett!


Som man kan se bruker den mer eller mindre spreke 1:30 på å starte Windows 95, noe som den til tross for å ha vært forberedt for Windows 95 tross alt egentlig ikke var ment å skulle gjøre i praksis. Det videoen ikke viser er at muse-pekeren hakker hvis jeg beveger musen for fort og den får spader ved oppstart av MS Word 97, men så har jeg alle planer om å få programvaren satt tilbake til den opprinnelige Windows 3.10.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar