torsdag 7. september 2017

Copam+ M-series

En av bak-delene med å kjøpe en gammel IBM-kompatibel datamaskin fremfor eksempelvis en ekte IBM-maskin fra den samme tiden, eventuelt en Commodore Amiga for å hive den inn her også, er at de er kloner og at det er MANGE av dem.

For å gå tilbake til starten så har jeg gjort noen forsøk på å finne detaljer om den spesifikke datamaskinen jeg kjøpte, en Copam+ 386SXM/16. Relevansen til antallet kloner er at dersom man blar gjennom datablader fra perioden så lister egentlig ikke de fleste ut produsentene en gang, enten kjøpte man billig ferdige PC-er fra en ikke navngitt produsent eller så satte de sammen egne PC-er og på den måten essensielt sett produserte egne kloner. Annonsen nedenfor til venstre er fra dNh nummer 6 fra 1991.


Tilbake til maskinen jeg endte opp med å kjøpe så fant jeg kun en generisk artikkel som ble lagt ut som en del av mitt opprinnelige innlegget, men alt den egentlig gjør er å hinte til at Copam+ på et tidspunkt laget 386SX-baserte maskiner og ikke bare fancy symaskiner. Annonsen ovenfor til høyre er fra et medlemsblad for en eller annen random forening fra 1990 viser at Datavarehuset AS solgte maskiner fra Copam+ i perioden og det er sannsynlig at maskinen kom derfra. Bedriften i seg selv mistet all sjel da de i 1997 ble oppkjøpt og misligholdt som en del av Telenor-konsernet. Vil tro ingen savnet Datavarehuset AS i og med at ingen av katalogene noensinne ble tatt vare på og skannet inn, men man kan vel håpe.

Så da vet vi at i 1990 solgte Datavarehuset enda Copam+ maskiner med sekvensielle numre som modellnummer; 160, 220 osv. Fra 1991 gikk Copam over til å levere flere serier alt etter hva som var ønsket og strengt tatt mulig å gjøre med maskinen når det kom til oppgraderinger - fant følgende annonse i bladet PC Magazine fra oktober 1990.


Sentralt i perioden rundt 1991 var fokusen på at ettersom maskinene tross alt var veldig dyre, så ville man ha muligheten til å oppgradere og bygge disse ut over tid. Av den grunnen så var det B-serien som ble reklamert sterkest ut til hjemmemarkedet som ville være "sikret" også i fremtiden, men i praksis så tror jeg nok mange endte opp med den "billige" M-serie modellen slik som den jeg nå har. Det er også nevnt en V-serie som nok sikkert var myntet på mer profesjonell og/eller bruk som nettverks-tjener.

2 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk en Copam+ 286 enda. Men psu er gåen.

    SvarSlett
  2. Hei :) Zwirwel intressert i komme kontakt med deg ang din Copam+ Ta kontakt på olavfberge@hotmail.com

    SvarSlett