torsdag 31. januar 2013

La det bli liv!

Våren nærmer for mitt forhåpentligvis kommende Bonsai-tre, og definisjonsmessig betyr det da at vinteren da er over for de små frøene jeg hadde tilgjengelig - spesielt i og med at vinteren for frøenes del bestod i at jeg hadde stappet dem inn i kjøleskapet i omtrent to uker (skulle egentlig kun være en uke, men er ekspert når det kommer til å utsette ting så da ble det to). Neste steg bestod i å varme opp en medfølgende blokk med komprimert jord ved å tilsette varmt vann og så vente til at denne hadde vokst til omtrent det firedobbelte (opprinnelig størrelse var tilsvarende til en stabel på tre femkroninger).

Frøene ble deretter forsiktig stappet ned i jorden så da var det bare å vente og se hvorvidt noe spirer, en prosess som kan ta alt fra noen uker og inntil ett kvart år. Gitt at jeg ikke så langt ikke har drept planten, noe som i så fall må være noen av de yngste stueplantene jeg har drept som følge av manglende grønne fingre, og ting spirer så er det omtrent 30 år til treet er fullt voksent så her er det bare å smøre seg med tålmodighet samt en gang i blant å huske på å sjekke hvorvidt jorden er tilstrekkelig fuktig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar