onsdag 19. desember 2012

På tynnere is foran jul

Her om dagen var jeg innom Rema 1000 på leting etter noe jeg trenger, la oss kalle alibiet deodorant da hele greia egentlig mer endte opp med å virke som ett nøye utspekulert spill for å spasere opp og ned langs bugnende butikkhyller fylt med godteri. Jeg hadde vært flink og så langt kun kjøpt to ekstra ting som jeg ikke skulle ha utover deodoranten, denne gangen en sekser med sukkerfri brus samt månedens Illustrert Vitenskap. Var på vei til kassen og ble kjapt klar over at man var kommet over på tynn is til tross for at værutsiktene egentlig ikke hadde antydet noe slikt, men nesen ledet meg over til hyllen med Kvikk Lunsj da jeg tross alt var ute og gikk tur samt at en pose Twist hørtes ut til å passe fint over med juletiden (mer om Twist i en tidligere bloggpost).

En pose Twist eller noen sjokolader av typen Kvikk Lunsj er vel kanskje ikke det verste jeg kunne kommet ut av butikken med, men det som bildet kanskje ikke spesielt godt viser frem er den spesielt store mengden butikkene legger opp til at man skal kjøpe. Realiteten er at, spesielt Twist-posen  denne sammenhengen, er utsatt for en nøye planlagt psykologisk strategi ved at den er plassert for seg selv i en uvanlig stor pakning samt at en ikke lenger har muligheten til å velge noe mindre enn den spesielle jule-pakningen med ett innhold på hele 490 gram - mao. en god del mer enn den vanlige posen på 250 gram. Grunnen til dette er at butikkene på denne måten ønsker å selge en pakke som er nesten 100% større, men med en tilhørende prislapp som er rundt 150% større og dette fungerer veldig godt i og med at i julen er det sjeldent annet enn lommeboken og bankkontoen som skal slankes (hadde den vanlige posen stått ved siden av ville du øyeblikkelig sett strategien for setting av priser grunnet nye regler for merking av prislappene gjennom det at pris per kilo eller annen logisk enhet skal være oppgitt). Kvikk Lunsj-pakken er berørt av samme fenomen uten at den er like stort berørt.

For de av oss med en del kilo for mye og ett ønske om ikke å viske ut det siste årets harde arbeid så er dette en dårlig ting for oss i og med at det blir vanskeligere å bare kjøpe litt og dermed begrense inntaket på denne måten, men isteden skal en tvinges til å enten frastå eller kjøpe langt mer enn man trenger. Da sistnevnte er alternativet jeg endte opp med kan jeg ikke annet enn håpe at pakken inneholder få av de Twist-ene jeg faktisk liker, men samtidig i det stille forbanne dem for å utsette kundene sine for slike kjipe triks (dette er ikke begrenset til Rema 1000 og vil nok anta at dette berører alle som selger produktene fra Freia, og er garantert ikke begrenset til å kunne omfatte produkter fra denne spesifikke produsenten heller).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar