fredag 22. mars 2013

En ny dag begynner ...

... og jeg er fortsatt innesperret på hurtigruta med omtrent 12 timer reise gjenstående. Hvorfor de samtidig har bestemt seg for å gjøre det vanskeligere for oss å bestille distanse-reiser uten inkluderte måltider er en ting, men det å tvinge på meg en inkludert frokost man trenger vekkerklokke for å få med seg - på feriens første dag til og med!

Selve det å sove ombord på en båt kan nok være en utfordring i seg selv, og det til tross for at man allerede har skrytt av å komme fra en garvet båt-familie... Likevel, og det til tross for at ens egen erfaring ikke strekker seg stort lenger enn det å ha reist opptil flere ganger med hurtigruten mellom Tromsø og Stamsund så plukker man opp flere smarte overlevelses-tips underveis. Eksempelvis så er det nå vanlig å få utlevert en oversikt over hvordan man finner nødutgangene på skipet med utgangspunkt i den etasjen man har lugar, ikke helt sikker dette stemmer i og med at jeg faktisk ikke leste det som sto på den, og til tross for at den nok ikke ble brukt til det tiltenkte formålet så fikk jeg bruk for den underveis i løpet av natten, men da hovedsaklig for å hindre skapdørene fra å vibrere.


For de av dere som har foretatt slike reiser før så vet dere sikkert at for å overleve slike turer så er det bare en ting som fungerer, det er en positiv innstilling, brus, matpakke, godteri og masse lesestoff. Teknisk sett så er vel det egentlig fem ting, men jeg er praktisk anrettet og relativt fornuftig person med tilstrekkelig kapasitet til å reflektere rundt sine egne begrensninger, og har dermed klassifisert de fire sistnevnte tingene om en forutsetning for den første. Burde vel klare å holde meg gående de neste 3-4 timene, men så er nok slaget tapt med mindre man finner på noe annet morsomt å finne på. Kunne kanskje prøve å gjenskape den berømte scenen fra filmen Titanic, men selv om man mot formodning fant noen som ville ha meg på grunn av min slunkne lommebok, uten at DiCaprio-utseendet er et krav, så gjenstår  fortsatt spørsmålet om å finne noen som kan ta et bilde fra den samme vinkel uten å falle i havet.


Kanskje dårlig stil å i det hele tatt bekymre seg om det, men med antallet uhell som hurtigruten har vært involvert i de siste årene så er jeg litt usikker på om man i det hele tatt bør utfordre skjebnen ved å tenke på hurtigruten og Titanic innenfor den samme tankerekken - spesielt siden det er under en måned siden forrige gang et hurtigruteskip hadde et ørlite uhell (noe om en grunnstøting). Kanskje prøve å tenke litt på været i stedet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar