onsdag 6. mars 2013

En Bonsai med navn Jack?

Med så mye tidligere omtale om de to bonsai-trærne jeg hadde plantet, eller det vil vel egentlig si at jeg plantet tre frø hvorav to av dem faktisk slo rot og ble til noen grønne små saker, så slår det meg at jeg egentlig aldri har sagt noe spesielt om hvilken type tre det faktisk er snakk om her. Dersom du ikke allerede var klar over det så betyr ordet Bonsai enkelt og greit kun betyr tre i en potte, og ordet refererer dermed ikke til en spesiell type tre selv om de fleste av oss automatisk får opp ett mentalt bilde av treet benyttet i den gode gamle Karate Kid-filmen.

Så for å oppsummere så kan hva som helst være ett bonsai så lenge som det er ett tre og i alle fall en stund klarer å overleve i en potte satt av for formålet - det at ett spesifikt tre ikke er tilbøyelig for å overleve i en liten potte, er noe bonsai-hobbyistene kun ser på som en litt større utfordring enn vanlig - ikke det at noen type trær i det hele tatt var ment å skulle leve ut livet i en liten potte for den saks skyld.


De to trærne min, henholdsvis gitt navnene Elsa og Frankie, kan du se ett tidligere bilde av ovenfor. Selv om det var noe jeg mer eller mindre antydet gjennom tittelteksten så er det dessverre fortsatt inget nytt i forhold til det tredje frøet som aldri slo rot, tidlige potte-død om mak skal kunne kalle det noe, så da har jeg en del formuleringsmessig roing foran meg for å forsvare bruken av den spesifikke tittelteksten. Kanskje dersom man velger å inkludere referansen til det at man på amerikanske folkemunner kjenner til uttrykket you don't know jack, som i sin tid var ett quiz-show, så virker det ikke som jeg har tatt turen fullt så langt ut på dypt vann. Så langt har dette svært lite med trærne å gjøre, men det jeg skulle frem til før vi tok en liten velfortjent avstikker var at disse trærne faktisk er av typen Jack Pine Tree (Pinus Baksidia).

Ett tre av typen Jack Pine Tree blir vanligvis, i alle fall ifølge Wikipedia, mellom 9 og 23 meter høyt så vi får håpe at den lille potten gir den noen hint i forhold til hvilken størrelse som passer inn i stuen min. Denne typen tre vokser vanligvis kun i de kjølige områdene i eller rundt Canada og ser dermed ikke ut til å trives spesielt godt i varme strøk, så kan ikke si noe annet enn at det definitivt virker som ett tre etter min egen personlighet. Bildet nedenfor, lånt fra treetime.ca der du visstnok kan kjøpe to år gamle trær i 10-pakninger om du følte for det, viser et tre av denne typen i sitt langt mer naturlige format.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar