onsdag 3. april 2013

Den ikke fullt så lange reisen hjem...

Dash 8 på Leknes (Arkivbilde)
Helt plutselig og uten forvarsel tok påsken dessverre slutt også denne gangen, men i det minste kan man se tilbake på flere fine dager preget av alt fra regn, snø, storm og til og med noen fantastiske solgløtt fra tid til annen - alt hva en lys-sensitiv nerd kunne håpe på, og selv om sollyset i teorien var et velkomment syn så man i det minste sette pris på at alle andre liker det.

Det har vært noen fine dager på stedene der blant annet mine egne første skritt ble tatt, og selv om jeg ikke har noe gjenværende minne av hendelsen i seg selv så har det vært mange viktige opplevelser gjennom årene som fulgte. 

Noen av minnene inkluderer hendelser der min storebror bygde en rampe slik at man kunne hoppe langt på ski, men i og med at han var redd for eventuelle skader så var det nok en bedre idé å overtale lille-broren, også kjent som meg, til å ikke være en pyse av typen som ville nekte å hoppe først. Det var en alder da man trodde man kunne overleve alt livet måtte finne på å kaste etter deg, men må nok si at grunnet noen små feilvurderinger i vinkelen på hoppet gikk heller nesten rett opp i luften, foretok en halvveis salto og det som hendte på veien ned må nok beskrives i forhold til at luen min definitivt ikke var i nærheten av å være en egnet erstatning for airbag. Gitt en litt høyere alder så måtte vi nok ha diskutert en mulig whiplash-skade, men noen sekunders bevisstløshet i snøen ordnet sikkert det meste av hevelser inntil man våknet opp alene i skibakken. Tror storebror rett og slett hadde konstatert at jeg hadde strøket med i forsøket, og det ikke var annet å gjøre enn å sørge for at mine dårlige skiferdigheter ikke direkte påvirket ham. Litt morsomt minne idag som har med snøen å gjøre, men for referanse så, i de fleste andre sammenhenger enn denne, var broren min en som gjorde så og si alt han kunne for å beskytte meg fra hva enn som måtte prøve seg.

En stor del av barndommen min ble benyttet i fjæra ved den private camping-plassen der vi i flere år hadde camping-vogna vår stående, og det sosiale miljøet rundt plassen var svært viktig ved alle sentrale hendelser, det vil si alt fra sankthans til påske, fylt med kaffeslabberas, bingo og moro for barna. Gjennom årets besøk på samme plass har man konstatert at selv etter snart 20 år er plassen fortsatt omtrent den samme, og flere av barna som den gang var der kommer fortsatt den dag i dag - litt eldre, men gleden er den samme og nå får også deres barn denne muligheten. Utsikten er det heller ikke mulig å klage på.


Fordelen med å være singel og uten ansvar, er at man da er tilgjengelig for rekruttering til arbeidsgjengen som ble pekt ut for å få i stand påskens aktiviteter så da fikk man utført sin lille gjerning underveis også, men må si at som tidligere vaffel-misbruker så var det ikke spesielt lurt å sette meg til å steke vaflene for det ble nok litt svinn underveis. Salg av kaker, brus og årer, en type lodd med flere nummer, førte til litt svinn i lommeboken, men i alle fall årene førte nok til at man tok inn noen småting underveis. Faktisk vant man såpass mye på årene at man nesten etter hvert ikke turte signalisere at man i det hele tatt hadde vunnet igjen, men 7 premier til tross så var det ingen grunn til å mistenke at organisatoren av trekningen hadde hatt urent mel i posen underveis, for jeg vet at min mor ikke er noen som ville jukset.


Påskegodteriet overlevde nok ikke så lenge som til slutten av kvelden, men alt annet endte opp med å få et hjem som vil sette pris på dem - alt som ikke direkte har et påskemotiv kan uansett leveres inn som premier til lotteriet for høstfesten.

Har ikke akkurat undersøkt hverken værmeldingene eller sjekket partikkel-signaturen, men det er mulig at snøen som falt i fjor fortsatt var tilstede på turen hjem fra Camping-plassen, og selv om alt som falt i løpet av feriedagene nok var av mest signifikans så teller alt. Er man en erfaren (eks)bygde-mann så vet man å ta hensyn til naturen og heller vente til veiene åpner før man begir seg hjem, og litt snø var det nok å snakke om.


Heldigvis for meg, og ikke fullt så heldig for hurtigruten, så var returen tilbake til Tromsø noe rimeligere ved bruk av kjappeste fremgangsmåte, det vil si fly, istedenfor måten man opprinnelig hadde ankommet øya (se Den store båtreisen). Underveis så hadde man også muligheten til å slå av en prat med flere hyggelige damer om sine ønsker og preferanser for ens mer øyeblikkelige fremtiden, men måtte nok si fra meg et par overflødige tilbud ettersom at der og da føltes hverken kaffe eller te som et bredt nok valg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar