torsdag 22. november 2012

Hvor mange kcal kan jeg spise?

I gårsdagens bloggpost om kaloritelling nevnte jeg at jeg skulle inkludere en formel for hvordan man regner ut det daglige energiforbruket istedenfor å lene seg på gjennomsnittlige tall for idealmennesker, noe jeg definitivt ikke kvalifiserer til - enda litt for mange bilringer tilstede, selv når jeg har trekt fra de som faktisk er montert på bilen. Selve fremgangsmåten har jeg skamløst stjålet fra nettsiden www.livestrong.com, men oversatt slik at det blir enklere å relatere til. Legg merke til at denne gjelder for menn, og vil ikke stemme overens med kvinner - dersom du er redd for matematikk eller rett og slett bare ikke har noen interesse i formelen bakom kan du bruke skjemaet på nettsiden www.matvareguiden.no for å få dette regnet ut for deg.

Kalkuler BMR

BMR = 66 + (13,7 * vekt) + (5 * høyde) - (6,8 * alder)

Her substituerer du vekt med din egen vekt i antall kilo, høyden din i antall centimeter samt din egen alder i antallet år. Gitt meg selv som utgangspunkt så ville dette da si som følger:

BMR = 66 + (13,7 * 136) + (5 * 181) - (6,8 * 31) = 2623,4

Ta hensyn til fysisk aktivitet

BMR ganges så opp med verdien fra listen nedenfor som stemmer mest overens med ditt normale aktivitetsnivå.
  • 1,2 for stillesittende arbeid samt muligens lettere trening 1 - 3 ganger i uken
  • 1,375 for moderat fysisk arbeidsdager eller trening opptil 5 - 6 ganger i uken
  • 1,55 for tungt fysisk arbeide eller trening 6 - 7 ganger i uken med høyere intensitet
Med hensyn til at jeg har stillesittende arbeid og ikke holder på med noen fast organisert sport så ganges min BMR med 1,2 for å ta hensyn til fysisk aktivitet, og dette gir meg da ett grunnleggende behov for 3148,08 kcal daglig for å opprettholde dagens vekt.

Slanking

Nå antar jeg at du enten har snublet innom bloggposten min fordi du lette etter formelen, men mest trolig så er det vel fordi at du overhodet ikke har noen interesse i å ivareta dagens vekt så da er spørsmålet hvor mye man skal redusere dette tallet for å gå ned i vekt. Dersom man ønsker å gjøre det på den trygge og langsiktige måten så vil du vanligvis, med utgangspunkt i at du trenger ett ukentlig underskudd på 7000 kcal for å gå ned ett kilo, kutte det daglige målinntaket med 1000 kcal. Dette vil gi en trygg og god nedgang over tid dersom du har en del uønskede kilo, også kjent som sykelig overvektig selv om jeg foretrekker ordet fluffy, men for rask effekt den første uken samt de siste 2-3 kiloene kan du dele tallet på 3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar