lørdag 17. november 2012

Test av "Tuborg Lite"

Det er lørdag og som en fullstendig gjennomsnittlig mann så vil man ha en øl mens man nyter sportssendingene... Vel for å være helt ærlig så ville jeg ansett det som en uvanlig og horribel straff å måtte se en hel fotballkamp på TV, langrenn likeså. I godt lag vil man likevel kunne nyte en god øl uten at dette nødvendigvis skal ødelegge alt det harde arbeidet en har lagt inn i løpet av uken, og for å møte dette behovene har bryggeriene kommet med det som de kaller Lite-øl (ikke til å forveksling med Light-øl som har like mye kalorier, men lavere alkoholprosent).

Tuborg Lite er ett øl jeg har kjøpt en del ganger og må si at smaken er veldig god, og hadde jeg ikke visst at dette skulle være ett lettere øl ville jeg karakterisert dette som ett friskt hvete-øl med svært lite smak av humle. Dersom jeg skulle sammenligne dette med noe annet normalt øl så ville jeg sammenlignet det med en av mine andre favoritter, Peroni. En øl-kjenner med en smak for spesielt smakfulle varianter fra diverse mikrobryggerier vil nok føle at dette ølet ikke helt dekker behovet for den god halvliteren til kveldens hovedhøydepunkt, men for alt annet så vil jeg trygt anbefale denne. For ett Lite-øl med en fyldigere smak vil jeg anbefale Mack Lite.

Innholdet av kalorier i en slik øl er kanskje 30% lavere sammenlignet med generisk øl, og en ender opp med ett inntak på rundt 140 kcal per halvliter - ikke en fryktelig stor reduksjon, men som oftest drikker man ikke bare en enkelt halvliter og kaloribesparelsen gjennom kvelden blir fort signifikant. I disse juletider der det gjerne dukker opp spesielt juleøl i kombinasjon med andre spesial-øl kan besparelsene fort bli stor da de fleste av disse har ett dobbelt så høyt innhold av kalorier.


Vurdering:
8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar