torsdag 29. november 2012

På matbordet for ett år siden og nå

Det er pussig hvordan ting endrer seg over tid og det er nå over ett halvt år siden jeg startet opp prosjektet med å leve ett litt sunnere liv. Har tidligere, min samboer vil sikkert påpeke at dette er noe jeg fortsatt har, hatt en dårlig uvane med å hoppe over litt for mange av dagens måltider og gjerne redusere dette til kun to eller tre, men da av ett litt større omfang. Når man er skrubbsulten og lager mat så blir det altfor mye, noe som bildet nedenfor, tatt for ett år siden, illustrerer veldig godt.


Alt dette sammenlagt, vil anta at resten av flasken forsvant under tilberedningsfasen, tilsvarer ett energi-innhold på rundt 2000 kcal i ett enkelt måltid. Jeg vet at jeg tok bildet for å dokumentere min stolthet over å ha klart å tilberedt ett komplett måltid på ett tidspunkt da samboeren min var bortreist, og da uten å brenne ned huset - med andre ord ikke noe som skjedde så veldig ofte. Legg merke til TV-spill kontrollerne som ligger på bordet, og vil anta at det betydde at det ikke skjedde så veldig mye trim etterpå heller.

Dagens måltid består av noe litt sunnere, men likevel fullt av næring og fyller ganske godt. Pizzasnurrer med en del grovt mel samt en fornuftig mengde ost inkludert litt enkel salat - ett sammenlagt innhold av energi på rundt 500 kcal. Som man kan se på bordet er det ikke alt som endrer seg over tid og jeg har bevart de samme interessene selv om måltidet i seg selv er blitt sunnere.



For øvrig er duken fortsatt like lite strøket - det har selvsagt vært andre duker inne i bildet i løpet av det siste året så det er ikke ett års hard bruk som ligger bak. Spisebrikkene derimot har sett bedre dager og er blitt litt vel utvasket, men de får holde inntil brikkene med julemotiver kommer frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar