mandag 5. november 2012

Regnværsaktiviteter, ergometersykkel

Værutsiktene for Tromsø er regn og atter regn, og da med utsikter om glatt som fy. Har tidligere skrevet om bruk av brodder, men det er begrenset hvor fornøyelig det er å bevege seg ute når alt enten er speilblankt eller på vei til å bli det.

På dager som disse er det viktig å ha alternativer for den vanlige treningen, spesielt dersom denne hovedsaklig består i uteaktiviteter. Har gravd frem ergometersykkelen som jeg fikk i gave for noen år siden, utvilsomt ett hint om undertegnedes "omfang", og som har stått ubrukt siden forrige vinter. 

Vet ikke noe om prisen i og med at det som sagt var en gave, men en rask sjekk viser at en kan få tak i slike sykler i alle prisklasser fra 1500 kroner og opptil kostnaden av en billig koreansk bil så her er det mye å velge mellom. For enda større reduksjon i pris er det sikkert mange mislykkede trimforsøk som kan kjøpes for en billig penge via den lokale kjøp og salg-siden på Facebook eller finn.no.

Over til bruken av sykkelen og her er det meste opp til hva du selv ønsker i forhold til hastighet og motstand, men finner at det blir mest effektivt dersom en setter seg ett mål og så arbeider for å oppnå dette. I og med at jeg ikke er i spesielt god form så starter jeg med ett program som ser omtrent slik ut:

  • 10 minutter lett sykling
  • 7 minutter medium motstand
  • 3 minutter tung motstand
  • 10 minutter lett sykling

Sykkelen min har funksjon for telling av kcal forbrent og etter fullførelse av dette programmet står telleren på 415, og det er vel i og for seg ikke så veldig dårlig for en halv times innsats - ikke det at baken min inntil videre vil være i stand til å takle sykkelsetet noe lenger. Føler ikke helt at jeg personlig er kommet så langt at jeg vil være villig til å hoppe inn i noe spandeks og så dra til ett av de lokale treningssentrene for organiserte spinning-timer, det vil si sykling på ergometersykkel mens en instruktør roper ut ordre. Mange, og det kan ende opp med å inkludere meg på sikt, trenger det ekstra presset dette gir og da kan det føles tryggere å prøve dette ut i sin egen stue først ved å ta en titt på noen av videoene tilgjengelig via exerto.no (de har en 14-dagers gratis prøveperiode).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar