torsdag 8. november 2012

Vi tester Splenda i kake

Kake er godt, men føler at man ikke lenger får tak i spesielt mye gode kaker lengre - det meste er serieprodusert fra de samme velkjente bakerikjedene og sjeldent spesielt minneverdige utover sjokkerende store mengder kalorier. Man er da hendig og finner ut at for å bøte på dette problemet så er det bare å brette opp ermene og lage kaken selv. Resultatet, en skumkake, ser dere under.


Tilberedning

Oppskriften skulle selvsagt være lettere enn vanlig slik at en kunne fortære mer kake uten en fullt så stor mengde anger i etterkant og da må man ty til endringer i oppskriften. Originalen skulle ha 200 gram sukker og bestemte meg for å gjøre ett forsøk på å bytte dette ut med den tilsvarende mengden Splenda for å se hvorvidt den fortsatt var spiselig. Ingrediensene jeg tok utgangspunkt var som følger:
  • Glasur
    • 1 ss kokosolje
    • 1 plate Dronning Kokesjokolade (Freia)
  • Kaken
    • 3 eggehviter
    • 4 ts vaniljesukker
    • 6 ark Gelatin i plater
      • myket opp 10 minutter i kaldt vann og rørt ut i 1 dl varmt vann
    • 2 dl kokosmasse
    • 200 gram sukker

Kokosmassen ble lagt på bunnen av formen samt at eggehvitene ble pisket inntil de begynte å stivne, og da kom en frem til punktet da vaniljesukker og sukkererstatningen skulle tilsettes. Splenda skulle visstnok ha samme volum som ved bruk av sukker og da endte jeg opp med å måle opp 200 gram vanlig sukker som så ble helt over i ett litermål for å finne volumet, og med det som utgangspunkt fant jeg ut at dette tilsvarte omtrent 28 gram Splenda (tro meg - dette er mye mer enn en skulle tro da stoffet er mer eller mindre vektløst). Splenda og vaniljesukker ble pisket inn i eggehviten og hele greia stivnet slik den vanligvis ville gjort med vanlig sukker. Oppløst gelatin ble vendt inn i løsningen, som forøvrig virket noe mindre luftig enn den skulle være, og så helt over i formen før alt ble kastet inn i kjøleskapet for avkjøling.

Etter å ha blitt avkjølt i noen timer ble kokosolje og kokesjokolade smeltet i vannbad, rørt sammen og så fordelt utover kaken. Noe rester av kokos ble dandert over glasuren - mest for å dekke over den mer eller mindre ustabile fordelingen av glasuren.

Evaluering

Kaken ble forholdsvis spiselig og min samboer stakk av med mer enn ett stykke av den inntil Splenda-effekten satte inn, og den kan definitivt beskrives som en litt emmen kjemisk ettersmak. Gitt en inndeling i 8 kakestykker hadde hver av stykkene 154 kcal sammenlignet med 242 kcal i den sukkerholdige varianten, men usikker på om det hele var verdt det i og med at mesteparten av kaken endte opp med å bli kastet. Min konklusjon er at kaker skal være usunne gleder, og mitt forsøk på å bøte på dette resulterte ikke i noe alternativ jeg kunne leve med. Neste gang tror jeg heller at jeg gjør ett forsøk på å redusere mengden sukker til 150 gram, noe som isåfall ville gitt hvert stykke ett innhold tilsvarende 216 kcal.

Splenda fungerer ikke for meg, og ser ikke for meg at bismaken den ga på resultatet skulle være noe mindre i andre retter og bakverk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar