fredag 23. november 2012

Kcal i junkfood

Junkfood inneholder mye kalorier samt at maten som regel har ett stort innhold av fett, salt, sukker og alt annet du egentlig gjør ditt beste for å holde deg unna. Jeg skal ikke akkurat påstå at jeg er den beste på å motstå fristelser selv om jeg med hånda på hjertet kan si at jeg ikke har vært innom verken Burgerking eller McDonalds siden oppstarten av mitt nye slankeprojekt, men det tror jeg kanskje har mer med at ingen av dem kan lage en skikkelig burger. Den lokale burgersjappa, Burgerman, nede ved hovedveien derimot utgjør en betraktelig større risiko for bukselinningen så jeg kan egentlig takke deres manglende antall parkeringsplasser rett etter jobbtid for at dette ikke har ført til flere uplanlagte uhell.

I statene, du vet de med stripene og stjernene på flagget samt en fascinasjon for alt stort, har de faktisk kommet noe lengre enn oss i forhold til merking av mat på restauranter selv om vi sikkert alle kan være enige i om at det kun er McDonalds som hevder at de kvalifiserer til kategorien "restaurant" - dette vil si at menyene er merket med nøyaktig hvor mange kcal de ulike menypunktene tilsvarer, og en slipper da forsinkede oppdagelsene ved at kyllingsalaten deres faktisk har ett høyere innhold av kalorier enn den vanlige burgeren deres. Statene har kanskje den høyeste prosentandelen med sykelige overvektige innbyggere, men når det kommer til den årlige prosentvise tilveksten i statistikken ligger Norge i toppsjiktet på verdensbasis. Av førstnevnte årsak, noe som gagner oss, legger flere og flere av disse junkfood-leverandørene ut denne informasjonen på Internett, men utvilsomt av sistnevnte grunn, også kjent kapitalistisk teft, så kommer ikke dette med på selve menyene inntil kravet lovfestes.

Likevel, her er lenkene til næringsinnholdet i produktene fra noen av junkfood-leverandørene:
De fleste av sidene er langt fra enkel å bruke samt at man må gjerne foreta noe veiing av maten før den spises for å klare å samle sammen den informasjonen du trenger, men der er i det minste noe. En rask sjekk i forhold til det å spise på Peppes viser at sammenlignet med en vanlig voksen mannsporsjon pizza, fem stykker á 120 gram, så kan du spise en tilfeldig utvalgt Fjordland-middag samt 200 gram sjokolade og knapt da vil du være i nærheten av det samme inntaket av kalorier. Definitivt en del preachy til meg å være, men de svake øyeblikk blir å komme så da skal jeg i det minste prøve å fasilitere uhellene min på en bedre klasse restauranter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar